dimarts, 6 de maig del 2008

2n ESO. Granja "7 brams" de Pujol + Tros de Sort



El 28 de Març els alumnes de 2n d'ESO del SES Morelló d'Esterri d'Àneu varem visitar la Granja "Els 7 brams" de Pujol, i l'empresa de fabricació de formatge artesanal "El Tros de Sort".

La granja està completament informatitzada. Disposa de dos robots per munyir les vaques i un sistema de sensors que informen o permeten calcular molts paràmetres per estar informats de l'estat de salut, el temps que fa que han estat munyides les vaques o possibles problemes que poden sorgir o que es poden preveure amb les dades.


Al tros de Sort ens varen explicar com s'elaboraven les diferents varietats de formatge que fabriquen, en què es diferencien i els diferents processos de maduració que pateixen.


18 comentaris:

Anònim ha dit...

Roger Cano
En general m'ha agradat.

A la granja he trobat que el sistema que feien servir per controlar la llet de les vaques i per controlar a les vaques era molt modern.

Al tros de Sort hi fan formatges molt bons però massa cars.

Anònim ha dit...

La sortida, per el meu gust no va estar molt bé, per una part si, perquè ens van ensenyar com funcionaven aquestes granges, i el procés de munyir amb robot, i tot el procés de la llet, pro per altra banda no em va agradar, era bastant poc divertit.

despès al tros de sort va millorar molt la sortida, el aroma era molt més agradable que no el de la granja. en finalitzar la ruta per la ''fabrica'' de formatges, varem fer un petit tast de una sèrie de formatges.


LORENA (2n ESO)

Anònim ha dit...

La granja la vaig trobar molt sofisticada, ja que ho controlaven tot per ordinador, i això no s'ho pensaria ningú perquè la fama dels pagesos es de que treballen primitivament. Clar hi al veure que ho controlen tot per ordenador o robots formatejats amb làsers em vaig quedar al·lucinat. L'únic inconvenient era l'olor però suposo que t'hi acostumes. El que si que no em va agradar gens es que les vaques tinguessin tant poc espai. EL millor de la granja era l'excepcional coneixement de l'anatomia que demostraven els ordenadors i els pagesos.

Per una altra banda el Tros de Sort em va desafeccionar perquè la explicació va ser mol ràpida i poc decent i llavors ja quasi no me'n en recordo dels processos de fermentació, això si el tast va estar molt bé, un tou dels til·lers excel·lent.
JAN

Anònim ha dit...

Aquesta sortida va ser molt interessant, vaig aprendre moltes coses sobre les vaques i les granges de vaques, els pagesos i moltes coses mes com per exemple la elaboració del formatge. El que no em va acabar d'agradar es l'olor que feia la granja i sobretot la fermentació del formatge.
Ara ja se com es munyien les vaques per robot, com es netegen les granges
i com esta distribuït tot. I sobre el formatge avanç no tenia ni idea de com es feia però després d'aquesta excursió ja se com s’elabora el formatge.

Una de les conclusions que en trec es que la feina de pagès es bastant dura però imprescindible i per part dels que fan formatge deu ser molt dur cada dia sentir aquella olor tan desagradable, suposo que ja si deuen haver acostumat.

Pau Montané Vidal

Anònim ha dit...

Aquesta sortida va estar bé, ja que; ens van explicar tot el funcionament d'aquest tipus de granges, des del que menjaven fins el proces de munyir per robot i la producció de llet.
El que menys em va agradar era aquella olor característica en les granges.

seguidament vam anar a la fàbrica de formatges,(al tros de sort)em va sobtar el proces que devíen de passaer els formatges per tenir un gust diferet segons el temps que passa en aquelles càmbres frigorífiques.Va ser un día intens, i diferent.

alumna de 2n d'ESO
Mariona Colomé Permanyer.

Anònim ha dit...

Las sortida de la granja hem va agradar molt per que vaig trobar-ho molt interessant.
El que menys suportava era la olor de excrement tan forta que s'hi sentia.
També una olor molt forta que no m'agradava va ser la olor del gra es a dir el olor del menjar de les vaques.(era suportable)
El que vaig trobar mes interessant o més estrany va ser el robot que munyia les vaques. Total que mesurava on estaven les mamelles per làser i com un aspirador els ficava dintre de la munyidora. També les vaques allà dintre de on les munyien els i ficaven una mica de menjar i un cosa per que les vaques no excrementessin dintre del munyidor.
Però abans de com munyien les vaques vam anar a una sala on hi sortien com dues cubes que servien de nevera per conservar la llet.
Desprès vam anar a "El Tros De Sort" per veure com feien formatges , desprès de veure tot el procés de l formatge ens van deixar provar diferents tipus de formatges i hem van agradar molt.

Desprès de tot el procés de la granja i del formatges que hem va agradar Bastant aquesta es la meva opinió.

Sortida a La Granja 7 brams i tros de sort. 2 ESO

FIRMAT: Gisela Vara Frias.

Anònim ha dit...

El que em va agradar més de la sortida de la granja va ser la forma de munyir les vaques que hi havia; vaig trobar fascinant la forma en que el robot agafava les mamelles de les vaques, i les munyia soles, sense necessitat de que hi hagués cap persona allà!
El que em va agrada menys va ser la olor que feia la granja, era una olor d'excrements, per mi molt desagradable.

A la fàbrica de formatges 'El tros de Sort', el que em va agradar més va ser la maduració del formatge, però tenia un inconvenient; també feia una olor molt desagradable, però resistible. Després de veure tota la elaboració dels formatges, ens van deixar provar els diferents tipus de formatges, i estaven molt bons!

En resum; la sortida em va agradar bastant, va estar bé conèixer coses noves a fora de l'institut.

-Aquesta és la meva opinió sobre la sortida que vam fer els alumnes de 2n d'ESO a la fabrica de formatges i a la granja de vaques.

Firmat, Laia Gabriel Roca,
Alumna de 2n d'ESO

Anònim ha dit...

1r de tot vam anar a la granja de vaques i vam veure tot el funcionament. De com rentaven les vaques, com les munyien, com netejavenla caca...(feia tot molta pudor)
El procés de com les munyien em va agradar molt perquè ere un robot el qui les munyia i ere molt complex el procés.
Desprès al Tros de Sort tambe em va agradar encara que tambe feia pudo pero el k més em va agradar va ser tastar els formatges.

Anònim ha dit...

Marc:

A mi em va adgradar molt perque el robot que mullive les vaques ere molt modern.
També em va agradar la granja en general i els vedells eren mlt divertits.

El tros de Sort es lo que m'agrada més perque al final ens donem formatge que esta molt bó el que més bó està es el Tou dels Tilers.

Anònim ha dit...

rosa Brau

Va ser divertit tot i que per l'oloreta que feien...vam veure com a la granja de vaques lleteres els hi succionaven la llet a partir d'uns robots que: la vaca porta un xip en que el sistema informàtic sap que entra per menjar i veure i després, entra al robot on té menjar i beure i llavors seguidament el robot li neteja les mamelles i un làser les detecta per posar la munyidora a les mamelles de la vaca en un punt que s'aguanta per si mateix i no fa mal a les vaques. després de treurel's-hi tota la llet on la pantalla de la màquina indica, els hi posen iode a les mamelles perquè no se'ls hi infectin, ja que a la propera munyida la llet al passar-hi es contaminaria.
quan vam anar a la fàbrica de formatges del Tros de Sort, ens van ensenyar l'elaboració i el procés dels formatges que venen.
opinió: va ser una experiència, ja que no havia vist mai veure en directe com una màquina munyia a una vaca i, tampoc havia vist mai l'elaboració que requereixen els formatges perquè tarden molt a madurar-se però poc amenjar-se jeje...
buenu els formatges que ens van donar de mostra a la botiga del Tros de Sort.

Anònim ha dit...

Sergi Cases

A estat bé

La granja m'ha agradat pel sistema que tenen per munyir que es tot robotitzat però m'agrada més que agues sigut a ma.

Al tros de sort m'hu vaig passar bé però ja hi havia anat moltes vegades més o sigui que ja ho havia vist tot

Anònim ha dit...

Noèlia 2n ESO

La sortida va estar força bé, em va agradar conèixer el que es fa en aquestes granges. Per exemple mai havia vist com es munyia per robot, i em va agradar conèixer aquesta nova manera i a més veure com es feia. A més no sabia què les vaques entressin al robot perquè elles volien, pensava que algú les obligaria a entrar o alguna cosa així. També em va agradar veure com donaven de menjar a les vaques. El que tampoc sabia es que les tenien lligades a la reixa aquella amb el cap a fora, i que no els i deixaven treure.
Al Tros de Sort hi havia formatges que estaven molt bons, va estar bé què ens els deixessin tastar. La llàstima es què son bastant cars.

Anònim ha dit...

Alba Garrote

La sortida no es que m'hagi agradat molt,per una part si que em va interessar perquè ens van ensenyar el funcionament de munyir les vaques amb un robot, que identificava la vaca, sabia quan menjava...Per l'altra banda no em va agradar gens perquè la olor de les granges no era gaire agradable. Un cop vist el funcionament que feien les màquines robot a les vaques ens van portar al Tros de Sort,on allí ens van ensenyar el procés per fer formatges. Un cop vist el procés per fer formatges ens van portar a la botiga a fer un tast dels diferents formatges que havíem vist, durant l'explicació.
A mi em va agradar més el procés per fer formatges, que no pas anar a la granja a veure el funcionament de les màquines robot.

Anònim ha dit...

eeeeiiiii!

la sortida va estar bé.
la granja no feia pudor, i les nenes deien que si, (són unes pàmfiles xD).
La granja estava molt be mecanitzada per tindre llet de calitat de la bona, i també esta mol bé el robot que munyeix les vaques amb un sensor, i també em van arada mol els llits de les vaques.
després al tros de sort l'únic que em va agrada va ser els formatges que estaven mol bons. jejejejejejejejejeje...

Daniel Ricou Mur


ita.

Anònim ha dit...

Ruth Limon(2n ESO) =)=b =(

Em va agradar molt la sortida. Jo m'ho vaig passar super bé , també vaig tocar vaques , vaig aprendre coses molt interessants, com per exemple ens van ensenyar com es munyie a robot , que menjaven , com les identificaven i sabien quant havien de menjar etc. aqui feia una mica de pudor als excrements de les vaques però no passe res ho vam poguer suportar


Desprès vam anar al Tros de sort que ens van ensenyar com els feien
els formatges i quants tipus de formatge hi havia etc. tot això era super divertit.
Però quat vam entrar a la part on es s'assecaven i tot la cosa no em va agradar tant , perquè va començar a fer una mica de pudor a amoníac , i també per els fongs .
quant ens van ensenyar com o feien vam anar a la botiga i allí ens van deixar tasta, diferents classes de formatges, que per cert eren bonissims guenu que si aguessim de tornara anar jo hi aniria encantada us u aconsello que vosaltres hi aneu adéu!!!!!

Anònim ha dit...

Aquesta sortida ha combinat nombroses activitats, entre les quals la visita a la Granja "7 brams", la visita al "Tros de Sort" i la petita excursió per arribar a la granja, tota una aventura!!

Naturalment vam agafar l'autocar per anar fins a Sort, on no vam parar. Vam continuar per anar fins al parking del Congost de Collegats.

Allí vam iniciar la caminada cap a la granja "7 brams", una granja situada una mica per sota del poble de Pujol.

La granja (al contrari del que pensàvem la majoria d'alumnes) estava completament informatitzada.
Les vaques es munyien de manera mecànica. A més, el sistema de neteja era automàtic, i es controlava des d'un ordinador si les vaques estaven prenyades, quant les munyien... A més, menjaven pinso i criaven. Vaques negre-blanques totalment adaptades a la seva tasca: menjar, criar i dormir. Vam veure uns vedellets moníííííííííiííííííssims.

Després de tornar a baixar a l'autocar, vam dirigir-nos al "Tros de Sort". Allà vam veure el procés de fabricació de la llet, des del quall fins a l'assecat.

Per acabar la sortida ens van deixar provar alguns formatges artesans i eren realment bons (pel meu gust)

Una sortida força divertida i molt interessant.


Suus van Noort, 2n ESO, SES Morelló.

Anònim ha dit...

La sortida va estar molt bé, vam aprendre coses molt curioses, i interessants. Vam veure com funcionava una granja informatitzada. Vam veure un robot munyin una vaca, ho feia tot completament sol!! I també com netejaven el terra o com sabien quan una vaca estava embarassada només contant els passos que feien...
I quan estàvem a punt de marxar vam veure uns vedells molt monos, apartats dels demés perquè acabaven de néixer.

Al tros de Sort també molt bé, però em va agradar més la granja.
Tot i que quan ens van deixar provar els formatges, va estar molt bé.

Sé que és molt curt però es que no sé que més posar a demés encara tinc feina amb les practiques XD

Marta Queralt Brunet (2n d'ESO)

Anònim ha dit...

Hola Vicenç.....
wenu, pos dir-te k l'exercici 1 de 2on d'Eso, es mot XUNGO...... jejeje

wenu .....
Barça 4
Valencia 0

dewwww